Nu obișnuiesc să port farafastâcuri. Prin urmare, compensez lipsa accesoriilor prin parfum. Doar că, din câte am descoperit recent, parfumul nu este chiar un accesoriu, ci mai degrabă o extensie a propriei persoane, a tot ceea ce e bun, tulburător, simplu sau complicat într-un individ. Astfel, purtarea unei miresme nepotrivite nu este altceva decât o proiecție a unei eu care nu există, adică o minciună.
Cum să-ți alegi parfumul? În niciun caz în funcție de zodie. De fapt, ideea e că nu trebuie să miroși a parfum, ci parfumul trebuie să miroasă a tine. Pare ceva tipic lui Chuck Norris, însă adevărul e că fiecare om are mirosul său interior. Să nu înțelegi greșit, nu-ți recomand să adopți modelul neanderthalian de igienă, ci să porți pe piele mixul de esențe care te reprezintă și pe care n-ai să-l găsești niciodată, la raft, într-un magazin din mall, ci în altă parte.
În copilărie, obișnuiam să-mi imaginez că am propria linie de îmbrăcăminte și parfumuri. Pe vremea aceea, făceam schițe și îmbinam resturi de materiale pentru a le crea hăinuțe păpușilor mele. Prin clasa a doua, mi-a venit ideea parfumurilor homemade. Eu și C. puneam la macerat, în apă de ploaie, caprifoi, mentă, brad și ce mai găseam prin curte. Astfel, borcanele din cămară deveniseră un fel de Cenușărese avangardiste, căci iarna adăposteau zacusca, iar vara se transformau în pahare Berzelius.
Timpul a trecut, pe borcane s-a așternut praful, dar întrebarea mea a rămas aceeași: ce fel de parfum sunt? Iulia-Victoria Neagoe, artizan parfumier și creatoarea brandului Luviane, m-a ajutat să-mi răspund la această întrebare în cadrul unui workshop olfactiv. A fost o experiență filosofică, demnă de a fi încercată măcar o dată în viață.
Mirosisem până atunci creațiile Luviane, însă nu le asociam cu un chip sau, mai bine zis, nas. Admiram naturalețea, trăsăturile tradiționale românești, dar și povestea brandului. Iulia, de asemenea, din ce citisem despre dumneaei, îmi lăsase impresia unei persoane pe care mi-ar plăcea să o cunosc. Ocazia s-a ivit spontan, în urma unui scroll insistent pe Facebook.
Într-o zi ploioasă, am pornit spre atelierul de parfumerie Luviane în căutarea versiunii mele din sticluță. Pe fundal de muzică clasică, Iulia mă aștepta în atelierul său parfumat, aflat la capătul unui labirint. Aveam emoții și speram că stângăcia nu mă va determina să stric sau să sparg ceva, însă energia și tonul artizanei m-au făcut să me relaxez.
În prima parte a workshopului, Iulia m-a plimbat prin culisele parfumate ale istoriei, apoi mi-a împărtășit câteva noțiuni teoretice referitoare la obiectul studiului nostru. Am aflat de ce mirosul unui parfum diferă de la persoană la persoană și care e treaba cu notele de bază, de mijloc și de vârf.
Partea practică a fost de-a dreptul delicioasă. Am mirosit zeci de esențe din cele trei categorii mai sus amintite și mi-am ales ingredientele pentru amestecul olfactiv. Acordurile parfumate care m-au inspirat au fost: lemnul de santal, ghimbirul, labdanum, imortelele, irisul, anasonul, mandarina verde și bergamota.
Iulia m-a asistat pas cu pas, mi-a indicat cantitățile, m-a ajutat să îmbin armonios esențele și s-a bucurat odată cu mine de această experiență olfactivă. A rezultat Mignonnette. Nu, nu m-am gândit la animația Minions, ci la diminutivul franțuzescului mignonne, unul dintre adjectivele care mă reprezintă.
După ce am pierdut noțiunea timpului cu istoria și prepararea amestecului olfactiv, am făcut cunoștință cu linia de parfumerie Miresme Românești: Zâna Florilor (pentru copii), Darzalas (pentru bărbați), Dryada, Mister, Matronalia și Kotys (patru parfumuri pentru femei aflate în diferite etape ale vieții). De asemenea, am admirat colecția podoabelor parfumate din argint sterling și pietre semiprețioase. Mai exact, sticluțe de inspirație victoriană, rupte parcă din secolul al XIX-lea, prinse pe panglică, și în care poate fi turnat parfum. Pe Zâne le-am descoperit sub forma unor figurine din argint, mlădioase și îmbrăcate în rochițe regale din pietre prețioase.
Workshopul este bine structurat și a fost gândit pentru a familiariza publicul cu produsele de nișă. Astfel, înțelegi rostul și costul unui produs de calitate care nu dăunează sănătății și nici mediului înconjurător. Și mai e vorba, desigur, de crearea propriului parfum pe care îl iei cu tine acasă. Pe lângă asta, îți îmbogățești cultura generală, îți revigorezi simțurile și îți exersezi creativitatea și îndemânarea.
Iulia organizează periodic ateliere de parfumerie, însă locurile sunt limitate. Fii la curent cu noutățile de pe Luviane Atelier de Parfumerie și Bijuterie și poate, în curând, un parfum va mirosi a tine!