De-a lungul existenței sale, orice om este frământat de nenumărate dileme, una mai arzătoare decât alta: Cine sunt?, Care este sensul vieții? sau Ce mâncăm la prânz? Cristian Barin nu face filosofie pe față, ci în borcane. De ce? De Ohvăz cu lapte de migdale și alte bunătăți sănătoase! Pentru că ovăzul nu e doar pentru cai, Iha–ha-ha uite aici discuție sățioasă despre hrana care dă bine atât pe rețelele sociale, cât și în organism și portofel.
Brandul pe care l-ai creat nu presupune doar ovăz, din câte văd. Presupune și mult curaj. În contextul în care românii asociază hrana sănătoasă cu o mâncare mai puțin sau deloc gustoasă, ai decis că piața de healthy food trebuie să se extindă cu Ohvăz. Ai riscat destul de mult. De ce?
„Ce mai mâncăm azi?” era o întrebare pe care o auzeam des în biroul fostei mele firme care se ocupa cu dezvoltarea de aplicații Android. Răspunsul era, de obicei, mâncare comandată și/sau fast-food de la un hipermarket celebru. Acest obicei ridica diverse probleme.
Mai întâi, pe plan financiar: orice mic dejun/prânz presupunea un cost de cel puțin 30 de lei. Am făcut niște calcule elementare și am realizat că e o povară semnificativă atât pentru mine, cât și pentru colegii mei, cu unii lucrând vreme de 5 ani. Nu este rezonabil să plătești atât de mult, în fiecare zi, pentru o singură masă. În plus, de obicei, porțiile erau mari și era indicat să le mâncăm în două șederi. Totuși, prin natura mâncării nu aveai cum să faci acest lucru. Astfel, fie mancai tot, fie aruncai o bună parte la gunoi. Frustrant!
Pe planul productivității, problema căpăta proporții și mai mari. După o masă de prânz copioasă, ne simțeam „anesteziați”. Cu toții deveneam mai lenți decât în mod normal. Apelam la cafea asa încât să ne revenim. Îmi era limpede că era o problemă serioasă pentru echipa mea. Imediat am realizat că o bună parte din romani lucrează la birou, în aceleași condiții, și suferă de aceleași probleme.
Am căutat alternative viabile pe baza a trei criterii: gust, preț și calorii. În ciuda eforturilor mele, nu am nicio soluție. Așa a apărut Ohvăz.
Ce ți-ai propus prin crearea brandului Ohvăz?
Să ofer un mic dejun sau prânz tuturor celor care vor să mănânce mai bine, dar nu au timp să gătească. Sloganul nostru „Mănânci cu poftă, fără regrete!” reprezintă foarte bine valorile noastre. Am conceput produse delicioase, dar cu puține calorii. Prețul avantajos bifează o altă casuță importantă pentru noi. Ușor de mâncat oriunde, disponibil într-un ambalaj de sticlă reciclabil, livrat în mai puțin de doua ore în București.
Cine creează produsele Ohvăz și pe ce principii se bazează în preparearea lor?
Produsele Ohvăz sunt concepute de către mine, Cristian Barin, împreuna cu bucătarul Ohvăz. Am inventat zeci de rețete până am ajuns la cele de pe site. Fiecare aromă este realizată pe baza unui tabel cu numeroase câmpuri precum gust, aspect, textură, calorii plus multe alte criterii.
Totodată, mă străduiesc să am un stil de viață sănătos, iar alimentația corespunzătoare este esențială în acest sens. M-am documentat și am învățat atât pe cont propriu, dar și prin intermediul unor clinici de nutriție din București. Pe măsură ce aprofundam subiectul, am observat că lucrurile pot fi enorm de complicate: numărat calorii, procentaje de macronutrienți, timingul meselor, index glicemic, aspecte morale din care rezultă dietele, cure de slăbire bazate pe anumite produse, plus multe altele. Pentru un om obișnuit, aceste lucruri sunt motive serioase să abandoneze subiectul și să nu facă o schimbare în bine. Informația pare copleșitoare, complexă și, uneori, contradictorie. Ohvăz și-a propus să simplifice lucruri fără să piardă din vedere aspectele esențiale: fără zahăr, fără conversanți sau chimicale de orice fel, un număr redus de calorii, o masă „satisfăcătoare”.
Spune-mi, te rog, ce greșeli simți că ai făcut în dezvoltarea acestui business și de ce s-au dovedit a fi greșeli?
Am mizat pe livrare în regim propriu, dar acest lucru nu a mers. Deși curierii își merită criticile,firmele serioase se străduiesc să facă o treabă bună. Atunci când încerci să prestezi același serviciu, livrarea rapidă într-un oraș aglomerat, realizezi cât este de dificil.
Apoi, am sperat că putem să ne extindem rapid intrând în toate mallurile mari din București. După câteva luni, ne-am dat seama că, pe lângă costurile exorbitante, pe care de altfel mi le asumasem, mai erau multe alte problemele pe care nu le-am preconizat. Am irosit șase luni, dar și mulți bani și timp.
Ce a mers bine sau mai bine decât te-ai așteptat?
Răspunsul oamenilor. Am rămas plăcut surprins de recenziile primite, dar și de modul în care au răspuns clienții atunci când au întâmpinat diverse probleme. Surprinzător, clienții Ohvăz au fost întelegători, răbdători și foarte deschiși. În general, lucrul cu publicul larg este neplăcut. Cei care lucrează în customer service știu că insultele, țipetele, ba chiar înjurăturile sunt la ordinea zilei. Din fericire, la noi, nu a fost cazul, chiar dacă în anumite momente erau de înțeles. Sincer, mă bucură acest lucru.
Care sunt provocările cu care se confruntă Ohvăz?
Enorm de multe. E bine că suntem deschizători de drumuri. E rau că suntem deschizători de drumuri. Noi, ca români, am crescut cu orez sau griș cu lapte. Ovăzul este complet necunoscut. Unde în SUA și UK se consuma oatmeal și porridge, noi nu cunoaștem acest produs. Știm doar vorba „mănânci, calcule, ovăz?”. Practic, trebuie să educăm publicul ceea ce presupune o strategie pe termen lung.
Apoi, noi nu suntem un desert. E ușor de înțeles de ce ar părea așa. Până la urmă, toate produsele noastre sunt dulci (ciocolata, untul de arahide sau cocosul), însa ele sunt concepute pentru a înlocui o masă, fie la prânz sau la micul dejun. De aici și cantitatea generoasă de 300 de grame. Chia, dar în mod special ovăzul, sunt foarte sățioase. Un borcan „alungă” foamea timp de 3-4 ore, fiind alegerea perfectă pentru cei care sunt pe fugă sau care vor să mănânce la birou, dar fără să facă mizerie.
Utilajele de care avem nevoie trebuie făcute la comandă, costă enorm și durează foarte mult să fie predate. Transportul în condiții optime este foarte scump. Magazinele partenere sunt sceptice, deoarece nu au niciun alt produs similar prin care ar putea estima vânzările. Produsele nu conțin niciun fel de conservant ceea ce le face perisabile și sensibile la fluctuații de temperatură.
Problemele sunt multe și variate, însă entuziasmul pentru misiunea noastră îmi dă putere să lucrez în fiecare zi așa încât să le rezolv.
De ce ovăz sau chia, și nu burger?
Sunt metode mult mai ușoare de a face bani în România. Ohvăz este o afacere dificilă cu bătaie lungă. Totuși, noi vrem să schimbăm modul în care romanii mănâncă la birou. Construim un brand prin care dorim să oferim o alternativă viabilă tuturor celor care vor o schimbare în bine pe plan nutritional, însă simt că nu au opțiuni.
În fond, când vizitezi orice mall, știm bine ce găsim la food court: aceleași lanțuri celebre, aceleași opțiuni fast-food, aceleași meniuri corporate bazate pe cartofi prăjiți și șnițel. Cred cu tărie că românii vor să mănânce mai bine, mai variat, dar simt ca nu au opțiuni. Ohvăz vrea să schimbe asta.
Care este suma minimă pe care un adult trebuie să o aloce unui mic dejun sau prânz comandat de pe site-ul Ohvăz?
Am ținut mult la preț. Pe masură ce alegeam ingredientele din cataloagele furnizorilor, invariabil aveam opțiuni foarte ieftine, ieftine și scumpe: „Creme cu gust de”, „Crema de cacao” etc. Noi am ales zmeură proaspată, mango, mere Granny Smith, unt de arahide făcut în Romania, miere românească, ciocolată veritabilă belgiană. Mă așteptam ca prețul final al produselor să fie foarte mare. Spre surprinderea mea, poate exista un profit rezonabil, dar și un preț bun pentru consumatorul final.
O porție de ovăz costă 15 lei și este suficientă în cazul majorității persoanelor pentru o masa sățioasă. Semințele de chia sunt mult mai scumpe ca materie primă, dar ne-am străduit să ținem costul sub control: 18 lei pentru 300 de grame; clătitele noastre pufoase, doar 14 lei; biscuitii de ovăz, șase la număr, doar 12 lei, iar limonada variază între 9 și 11 lei.
Totuși, țin să subliniez: nu iei prânzul, apoi te răsplătești cu un borcan de ovăz. Ovăzul este prânzul!
Care sunt cele mai îndrăgite produse ale brandului Ohvăz?
Ovăzul cu unt de arahide, urmat îndeaproape de ovăzul cu merișoare și cocos. Cele doua opțiuni vegane de chia sunt și ele foarte apreciate: chia cu coacăze sau chia cu zmeură și mentă.
Cum a evoluat interesul consumatorilor din momentul lansării brandului și până în prezent?
Suntem într-o creștere continuă. În februarie 2020, ne-am dublat vânzările față de oanuarie, iar asta în condițiile în care, până de curând, costul livrării era exorbitant. Așa cum spuneam anterior, produsele noastre vin în ambalaje de sticla și necesită temperatură controlată și/sau livrare foarte rapidă.
Cu ce preparate plănuiești să dezvolți portofoliul de produse?
Urmăresc de foarte mulți ani emisiunile culinare din străinătate. Știu bine ca un meniu mare al unui restaurant înseamnă adesea calitate scăzută. Nu căutăm să ne dezvoltăm portofoliul de produse. În schimb, avem o secțiune specială pe site unde promovăm ediții limitate pe baza ingredientelor de sezon. Facem o cantitate anume, apoi pe masură ce stocul se epuizează, trecem la alte rețete atunci când avem inspirație. În felul acesta, avem grijă să nu ne plictisim clienții cu aceleași arome, dar ne păstrăm un meniu relativ mic.
Cum arată prânzul tău?
Din emisiunile lui Gordon Ramsay, dar și din altele, stiu că trebuie să guști, în mod constant, din toate produsele, astfel încât să știi ce le oferi clienților tăi. Nu trece zi fără să mănânc un borcan de ovăz sau chia. Diversific cu o porție de clătite sau câțiva biscuiți, iar când am poftă beau un pahar de limonadă. În plus, tot la prânz, testez tot felul de ediții speciale pe care bucatarul Ohvăz mi le propune.
Dacă ai putea fi un fel de mâncare, ce ai fi și de ce?
Cu siguranta aș fi ovăz. Pare o cereală simplă, însă ascunde enorm de multe beneficii: scade colesterolul, îmbunatateste digestia, reduce riscul de diabet plus multe altele. Aparențele sunt înșelătoare.
Care sunt cele mai mari probleme alimentare ale românilor?
Generația tânără dorește o schimbare. Se simte un curent puternic în acest sens, însă oferta de pe piață nu este deloc în regulă. Înainte de Ohvăz, am căutat intensiv soluții pentru micul dejun și masa de prânz. O salată bună costă cel puțin 22 de lei! Mie mi se pare prea mult. Iar diversele produse de tip “healthy” iti ofera o cantitate mică la un preț ridicat. Nu reprezintă o soluție pe termen lung. Nu pot să plătesc nouă lei pentru un baton cu smochine de 50 de grame!
E normal să ne orientăm către ce este familiar în condițiile în care riști să dai bani buni, dar să ai o experiență neplăcută și/sau nesatisfăcătoare. De atatea ori mi-am comandat o salată, doar ca la sfârșitul mesei să îmi mai comand un desert așa încât să mă bucur de ceva mai consistent.
Cum stăm la capitoul healthy food comparativ cu celelalte țări din Uniunea Europeană?
Am călătorit mult în Europa, însă nu sunt în măsură să fac o comparație în nișa „healthy food”. Totuși, am observat că restaurantele din București sunt absolut excelente. Ne bucurăm de o varietate și de un nivel de calitate neașteptat de bun. La multe alte aspecte, cum ar fi birocrația, drumurile și corupția suntem mult în spate, însă când vine vorba despre mâncare delicioasa suntem foarte sus. Iar aici nu mă refer doar la restaurantele de lux. Până și cele obișnuite, medii din punct de vedere al prețurilor, oferă o ambianță deosebită, un decor „upper class” și preparate delicioase. Când am ajuns în San Francisco, am rămas șocat! Cafenelele lor par debarale neingrijite față de ale noastre. Sunt multe de zis, însă, per total, sunt încântat de nivelul înalt al restaurantelor din România.
Numește-mi, te rog, un produs care nu ar trebui să lipsească din alimentația zilnică a unui adult.
Apa! Sună ridicol, însa cunosc multe persoane care nu consumă mai mult de 500 de mililitri de apă pe zi.
Ce înseamnă pentru tine un stil de viață sănătos?
Mișcare, alimentație echilibrată și hidratare.
Mișcarea poate lua orice formă: înot, plimbări în parc, cardio pe banda de alergat, bicicletă, fotbal, chiar și ping-pong. Important e să ne păstram activi.
Alimentația echilibrată, pentru mine, înseamnă alegeri informate. Aleg să mănânc un hamburger din când în când. Mă bucur să mănânc o pizza de calitate sau niște paste proaspăt făcute, însă dacă mănânc de patru ori pe zi, 28 de mese pe săptămână, măcar 20 dintre acestea trebuie să fie benefice organismului. Am învăîat să apreciez „verziturile”: spanac, brocvoli sau sparanghel. Încerc să evit să mănânc carne 2-3 zile pe săptămână. Mă străduiesc să am o alimentație variată, cu cât mai multe culori, iar ingredientele să fie de bună calitate.
Pentru mine, nu exista o „dietă”. E vorba de un stil de viață. Tocmai de aceea, Ohvăz se bazează pe alegeri informate. Eu nu mă aștept ca toată lumea să își numere caloriile, așa cum am facut-o eu, timp de câteva luni bune, cu un Excel demn de o lucrare de licență. În schimb, trebuie să iei decizii informate. Dorești să mănânci mai ușor? Alege o budincă de chia cu 360 de calorii! Vrei ceva mai consistent? Avem ovăz cu unt de arahide care are 600 de calorii! Având în vedere că, în medie, o persoană obișnuită trebuie să consume aproximativ 2000 de calorii, știi ce „buget” îți rămâne după ce mănânci un produs Ohvăz.
Vorbim orientativ, iar asta este suficient. Întorcandu-ma la hamburgeri, vreau să știu dacă ceea ce urmează să mănânc conține 800 sau 1800 de calorii. Problema e că nu știi! Număr pe degetele de la o mână restaurantele care afițează numarul de calorii într-un mod rezonabil. Cu câteva sosuri sau o salată cu un dressing anume, numărul de calorii se poate dubla. Eu nu sunt fan low calorie. Eu vreau să fiu informat. Tocmai de aceea, afișăm numarul de calorii cât se poate de clar pe site-ul Ohvăz.
Cât despre hidratare, făra doi litri de apă pe zi, nu mă simt bine.
Dintre toate metodele de promovare pe care le folosești, care ți se pare cea mai eficientă?
Facebook Ads. Complexitatea acestei platforme este incredibilă. Mi-e greu să rezum, în câteva cuvinte, cât de multe se ascund în spatele acestei unelte care, la prima vedere, pare atât de simplă: pui o poză, un text, definește un public țintă și e gata reclama! Pentru mine, persoana care a investit peste 20.000 de euro în această platformă, e ca și cum ai spune: facem o rachetă, băgăm motoare mari și mergem pe Marte! Adevărul este că Facebook Ads este un zeu enigmatic, imprevizibil și agresiv, dar care totodată îți poate îndeplini toate obiectivele!
Ce ți-ai propus pentru acest an?
Pe plan secundar, doresc să lansez două cursuri noi. Sunt instructor Photoshop certificat de Adobe și predau pe platforma Udemy din 2013. Sunt cel mai de succes instructor român de pe platformă și mă bucur să fi lucrat cu peste 190.000 de studenți din toată lumea. După ce plec de la sediul Ohvăz, lucrez la câteva cursuri noi pe care sper să le termin anul acesta și să le lansez cu bine.
Ohvăz este numărul 1 în inima mea. Mai presus de orice, doresc să construiesc un brand care să reprezinte toate valorile despre care am vorbit anterior: un stil de viață sănătos, alegeri informate și o energie pozitivă. Pe termen scurt, doresc să cresc vânzările așa încât să ajungem la 1000 de comenzi pe lună, astfel încât să pot reinvesti banii rezultați și să accelerez răspândirea valorilor noastre.
Ce impact economic are apariția epidemiei de coronavirus asupra Ohvăz și cum plănuiești să gestionezi lucrurile în continuare?
Am simțit o ușoară scădere, însă e prea devreme să tragem concluzii. Sunt încrezător că putem să ne continuăm activitatea și să livrăm toate comenzile Ohvăz fără probleme.
Întrevezi o posibilă criză economică nu doar la nivel national, ci la nivel global?
Nu sunt în măsură să îmi dau cu părerea. Eu voi face tot ce îmi stă în putere ca să îmi protejez echipa.
Ce măsuri de protecție împotriva Covid-19 ați luat la Ohvăz?
Am împărțit echipa în două ture care nu vor interacționa una cu alta. În plus, în cadrul unei ture, am stabilit anumite proceduri așa încât compartimente diferite să nu interacționeze în mod direct. În final, continuăm să ne spălam des pe mâini, să folosim mănuși, botoși, haine de schimb, așa cum trebuie în orice unitate din domeniul alimentar.
Am discutat cu partenerul de livrări pe București și am implementat și acolo anumite proceduri. Singura potențială problemă ar putea să apară la livrarea comenzilor in țară, unde, intuiesc că partenerul de livrări este/va fi supraaglomerat. Tocmai de aceea, îi rugăm pe clienții noștri să aibă un pic mai multă răbdare.
Sursă foto: Arhivă Ohvăz
Fantastic, nu stiam nimic despre ohvăz dar mă bucur că am aflat. Asa e, si eu lucrez la birou iar când nu imi aduc mancare de acasa chiar simt că nu prea am optiuni. Ohvăz pare a fi pe gustul meu pentru că mi-am.propus sa mănânc mai sanatos.
Și eu mi-am propus să mănânc mai sănătos. Uneori e greu, recunosc, mai ales atunci când simt nevoia unui cartof prăjit, însă când există opțiuni sănătoase și gustoase, prind curaj! 🙂
Foarte complex interviul. Admir mici afaceristi. Nu am crezut ca este atata munca de documentare in spate. Sunt de admirat.
Și eu am o mare apreciere pentru micii producători autohtoni. De fapt, în alegerile alimentare (și nu numai) pe care le fac, obișnuiesc să mă concentrez pe produse și concepte românești.
Uite că nu știam de Ohvăz. Cu ocazia asta, diversific și eu meniul la birou. M-am cam săturat de pizza și hamburger. Ar merge niște preparate cu ovăz.
Să vezi ce inspirată și puternică o să te simți după o doză de ovăz!
Îmi place ovăzul, da 🙂 Încă nu am încercat produsele Ohvăz, dar am în plan – le-am văzut pe undeva, nu mai știu pe unde și numele brand-ului mi s-a părut genial.
Da, foarte tare ideea numelui! Da, foarte gustos ovăzul! Îți recomand cu drag să încerci rețetele Ohvăz!
Foarte instructiv acest interviu. În plus mi-a lăsat gura apă la vederea minunățiilor cu ovăz, chia, fructe și arahide. Cu siguranță aș încerca aceste produse dacă aș fi în România. Par delicioase și sănătoase. Iar prețul cred că e ok având în vedere că reprezintă una dintre mesele zilei.
Daaaa!Arată delicios! Îmi amintesc momentul când am văzut chia pentru prima dată, într-un pahar fancy, la un eveniment. Am avut impresia că e cine știe ce minunăție gastronomică de pe altă planetă! :))