Chanel, un reper în modă, e pe cale să devină reper și în ecomonia circulară. Celebrul brand francez a lansat Nevold, o companie independentă, care oferă servicii B2B de gestionare și reciclare a deșeurilor textile.
Platforma va încerca să susțină întreaga industrie a modei cu soluții sustenabile, la un preț accesibil, pentru ceea ce ar trebui să se întâmple cu resturile de țesături, textilele neutilizate și produsele nevândute, informează Business of Fashion.
O poveste cusută cu mătase
Ținând cont de faptul că infrastructura de procesare a deșeurilor textile reprezintă o problemă la nivel global, inițiativa casei de modă este mai mult decât lăudabilă. Dincolo de preocuparea pentru mediu (volumul tot mai mare de deșeuri din întreaga lumea), în spatele acestei decizii se află îngrijorările Chanel cu privire la deficitul de țesături, precum cașmirul și mătasea. Unele dinte cele mai apreciate fibre de lux sunt amenințate de schimbările climatice.
„Dacă vrem să continuăm să existăm și să facem ceea ce facem, trebuie să anticipăm și să regândim materialele și materiile prime.”, a declarat pentru Business of Fashion, președintele Chanel, Bruno Pavlovsky.
Când amenințarea devine oportunitate
Să nu uităm, însă, de un aspect nespus, poate cel mai important – presiunea consumatorilor, care forțează brandurile să adopte practici sustenabile și chiar le sancționează pe cele care nu au astfel de abordări. Totodată, să nu pierdem din vedere că deșeurile textile sunt în atenția organismelor de reglementare. De la 1 ianuarie 2025, Directiva (UE) 2018/851 obligă autoritățile publice locale și companiile să colecteze separat deșeurile textile. Un aspect cheie al Directivei este răspunderea extinsă a producătorilor care poate include responsabilitatea organizațională și responsabilitatea de a contribui la reutilizarea și reciclarea produselor, așa cum este specificat în Legislația UE privind gestionarea deșeurilor.
Nevold și potențialul țesăturilor neiubite
„Am început prin a ne pune problema ce se întâmplă cu materialele care nu ajung într-un produs finit sau cu țesăturile care ajung la finalul ciclului de viață. Până acum, la Chanel, nu distrugeam produsele nevândute, dar nici nu aveam un sistem pentru a le înțelege potențialul. Nevold este acel sistem.”, a declarat Pavlovsky pentru Vogue Business.
Până la urmă, reciclarea eficientă nu se oprește doar la colectare. Nu ne uităm la un morman de haine și așteptăm să se evapore, căci n-o va face niciodată. Reciclarea eficientă presupune inclusiv modul în care se acționează asupra deșeurilor textile după ce au fost colectate de la o sursă.
Compania Nevold (prescurtare de la never old, adică niciodată vechi) va fi condusă de Sophie Brocart, fostă directoare a casei de modă de lux Patou, și va opera ca o entitate separată de Chanel, așadar cu resurse, achiziții și obiective proprii. Investiția ar fi estimată la 50 – 80 de milioane de euro, relatează Women’s Wear Daily, citat de Fashion Network.
Sub umbrela Nevold se află un ecosistem de companii, start-up-uri și parteneri academici, care au ca obiectiv comun realizarea materialelor de mâine cu ajutorul fibrelor reciclate. L’Atelier des Matières, spre exemplu, este o companie creată de Chanel, care gestionează produsele scoase din uz și sortează textilele în funcție de țesătură. Deși a fost creată inițial pentru a gestiona propriile deșeuri, acum deservește și branduri externe. Nevold va mai colabora cu producătorul francez de fire din materiale reciclate, Filatures du Parc, cu producătorul expert în piele, Authentic Material, dar și cu instituții precum Universitatea Cambridge și Universitatea Politehnică din Milano.
La prima vedere, reciclarea luxului nu reprezintă o idee convențională de etalare a bunăstării. Cu toate acestea, dacă ne gândim la întregul ei proces, sustenabilitatea ar putea fi considerată noul lux. Nevold nu va fi organizație caritabilă, așadar nu va împleti fibre reciclate pe degeaba, însă e posibil să rezolve o mică pare din problemă.
Resurse: businessoffashion.com, fashionnetwork.com, voguebusiness.com și eur-lex.europa.eu
Sursă foto: canva.com