Încă din 2015, când a început să bage ață în ac în ograda Balenciaga, Demna a decis să transmită mesaje satirice deloc subtile. Prin urmare, nu cred că e o întâmplare faptul că defilările pe catwalk și o grămadă de găselnițe care poartă semnătura croitorului georgian par spectacole inspirate de Kejserens nye klæder, celebra poveste cu tâlc scrisă de Hans Christian Andersen. Dacă îți mai amintești, în Hainele cele noi ale împăratului sunt ironizate interesul exagerat pentru haine și, bineînțeles, nevoia urgentă ca acestea să fie etalate în public. Desigur, când am mai crescut un pic, am constatat cu toții că povestioara nu e doar despre modă, ci e și despre liderii politici ce refuză să lucreze în interesul poporului. Din păcate, de cele mai multe ori, cetățenii nu vor să-și creeze și mai multe probleme decât au deja, așa că ezită să admită adevărul despre cei care îi conduc și, implicit, să acționeze în vreun fel pentru a-i dărâma de pe piedestalurile pe care s-au cățărat cu lăcomie.
Poate că e o analogie forțată, însă există câteva similtudini. Spre exemplu, pasiunea arzătoare pentru haine este una dintre frivolitățile care ne distrag atenția de la alte lucruri cu adevărat importante. Asemenea croitorilor din poveste, care ar putea să fie, de fapt, niște activiști sub acoperire, Demna primește bani de la filfizoni ca să râdă de ei. Un alt exemplu este că hainele din poveste erau caracterizate a fi invizibile doar pentru proști și pentru indivizii nevrednici de funcțiile pe care le dețineau la curtea împăratului. Skræddere au reușit să manipuleze pe toată lumea cu acestă prezentare, deoarece nimeni nu ar fi vrut să lase impresia că este limitat în gândire. Tot în același loc pare-mi-se că se situează și hainele lui Demna.
Niciun țafandache nu vrea să pară ignorant, așa că aprobă niște piese vestimentare doar pentru că ele poartă etichete Balenciaga. Nici măcar nu mai contează că acestea au o simbolistică ce nu-l avantajează. Deși mai și gafează (chestiune discutabilă, căci e loc destul pentru conspirații), Demna vinde totuși un amalgam de idei și proteste la adresa mizeriei din lume. Parcă omul ăsta nu face nici modă, nici artă, ci experimente sociale. Dacă creațiile sale nu ajung în coșul de cumpărături, ajung în feed, și așa aude și bogatul, și săracul de grozăviile Balenciaga.
Puțini sunt cei care nu au citit vreo știre sau nu au văzut din întâmplare niciun meme în viața lor cu geanta care arată ca un sac de gunoi (1800 de euro), papucii Crocs stiletto (385 de euro), geanta care imită sacoșa Ikea (1700 de euro), geanta care imită sacoșa de rafie (1600 de euro), pantofii sport care par gata uzați și murdari (1450 de euro), balerinii turcoaz pentru bărbați (750 de euro) sau geaca cu șapte straturi (8325 euro). Destul de recent a fost și un scandal uriaș în presă, după ce brandul Balenciaga și-a promovat magazinul de cadouri cu fotografii în care erau copii ce țineau în brațe genți în formă ursuleți de pluș. Problema e că ursuleții erau accesorizați cu obiecte specifice practicilor BDSM. Aici nu vorbim despre croitoreasa Tanța, care nu știe cum să-și gestioneze pagina personală de Facebook, ci despre un brand de lux, cu tradiție și prestigiu. E surprinzător că ditamai compania nu controlează orice comunicare de brand sau de produse. Reprezentații casei de modă au oferit scuze în social media, dar nu și explicații. Greu de spus dacă această campanie a fost un alt experiment social, o modalitate scandaloasă de a trage atenția, un apropo deloc subtil la exploatarea copiilor și un semnal de alarmă, greșit formulat, prin care se încearcă setarea unor limite când vine vorba despre ce și cum comunicăm în media.
În ultima perioadă e destul de liniște în casa Balenciaga. Dacă interesează pe cineva ce tendințe încearcă să dicteze Demna în toamna 2023, ei bine, cred că vrea să acopere nevoile femeilor care se cred bărbați și ale bărbaților care se consideră femei. Am remarcat, pe balenciaga.com, că există destul de multe articole unisex: trening galben din catifea strălucitoare (pantaloni – 1200 euro și hanorac – 1700 de euro), trening supradimensionat din piele de oaie (pantaloni – 3900 de euro și hanorac – 5000 de euro), pantaloni transparenți din bumbac cauciucat (2600 de euro), blugi cu aspect murdar (950 de euro), pulover cu mănuși încorporate (1200 de euro), sacou oversize (3900 de euro), geacă parka cu aspect uzat și murdqr (2800 de euro) sau pantaloni largi din vâscoză și cupro (1400 de euro).
Domnii sunt încurajați să poarte pantofi-rinocer din piele de vițel (850 de euro), cizme peste genunchi (3200 de euro) și saboți cu aspect de anvelopă (850 de euro). Pe de altă parte, doamnelor li s-au pregătit leggins cu pantofi încorporați (2800 de euro), botine de vrăjitoare (1500 de euro) și geantă de umăr cu aspect murdar (2150 de euro).
Știți pe cineva care știe pe cineva care chiar cumpără chestiile astea? Dacă da, unde le poartă?
Sursă imagine reprezentativă: balenciaga.com
Mie mi se pare că targhetează excentrici, care – cel mai probabil – le poartă la evenimente cu dress-code-uri extravagante. Sau cel puțin așa îmi place mie să cred… :))))
Eu sunt obișnuită cu tradiția românească – dacă tot trebuie să îți cumperi ceva, spre exemplu o rochie pentru un eveniment (pt. că nu ai nimic care să se potrivească), cumpără ceva ce mai poate fi purtat și cu altă ocazie :)))
Ținând cont că se vând și se poartă zi de zi, eu cred că este public pentru ele. A fi extravagant, a iesi din tipare a fost ceva dorit de multa lume. Unii chiar investesc bani frumosi.
Buna! Nu inteleg aceasta moda si nici nu cred ca am vazut-o pe la noi, nu stiu cine cumpara asa ceva, poate doar acel oversized blazer sa il mai vad ca idee in diferite combinatii dar altceva nu cred. Posibil este un protest, dar la acel nivel de pret si calitate poate te astepti la altceva. Vor poate sa zica ceva, dar nu inteleg ce. Hainele zic oricum cate ceva despre noi, dar de preferat soptesc, nu tipa. Multa inspiratie!
Probabil când ai un anumit stil de viață nu te mai doar sufletul să dai sute de euro pe o piesă vestimentară pe care o porți doar o dată sau de două ori până decizi să o abandonezi pentru totdeauna.
Am vazut cateva grozavii Balenciaga, dar nu le-as purta niciodata, desi mi-ar placea sa am bani ca sa le cumpar. 🙂 Mama mi-a zis de crocsi si a fost ceva de genul: Sti ca acum femeile merg pe strada cu papucii cu care tu mergi la plaja si au si toc? 🙂
Hahaha! Ce drăguță e mama ta! Una peste alta, papucii Crocs (cei fără toc) sunt confortabili. Chiar și fake-urile îți ocrotesc tălpile.
Nu stiu, sau nu cred, ca un nume ca Balenciaga are nevoie sa atraga atentia asupra sa, adica mai mult decat prin deja celebritatea brandului. Dar mai stii?!?? Mare este gradina, nu? Cat despre ciudatenii si “chestiile” purtate de manechine pe la parade (sau parăzi? nah, ca m-am incurcat in plurale) eu stiu ca astea sunt doar pentru spectacol, adica de acolo te uiti la materiale,. culori, liniile generale (daca sunt haine fluide sau tzepene, largi sau stramte, mai decoltate sau mai pe gat, cam pe unde vine lungimea rochiilor, in general), asta conteaza, nu partea kitsch, glamour, ciudata sau atragatoare de atentie 🙂
Nu stiu daca Balenciaga chiar avea nevoie sa atraga atentia. Da… in rest, din cate stiu de la o prietena care lucreaza in moda, ceea ce se vede la o parada e pt spectacol, de acolo trebuie sa iei materialele, lungimile rochiilor, croiul general, nu partea kitsch, care de multe ori e de prost gust si are doar rolul de a iesi in evidenta pe catwalk.