Vremea și vremurile m-au îndemnat să arunc o geană la grandiosul Paris Haute Couture Fashion Week care a avut loc la începutul anului, unde au fost prezentate trăsnăile glam pentru primăvară – vară 2023. Deși nu sunt o împătimită a modei, mi-a atras atenția show-ul Viktor & Rolf. De la fisuri în matrice și periplu suprarealist până la echipare pe întuneric și plecat în trombă la bal după ce a fost devastată casa în căutarea cheilor, multe ar mai fi de imaginat despre originea și rostul creațiilor din colecția Late Stage Capitalism Waltz. Ceea ce inițial părea a fi un exercițiu de grație și feminitate, se transformă subit într-un protest pastelat la adresa modei de lux specifice secolului al XX-lea. Tulul, împachetat în delicioasa tehnică mille-feuille, presărat cu cristale Swarovski, se rotește la 45, 90 și 180 de grade, ba chiar ajunge să se plutească lângă model. Deși pare că ținutele neconvenționale sunt consecința folosirii unui soft de design vestimentar piratat, ele au fost, de fapt, premeditate. Creațiile au văzut lumina catwalkului datorită unor structuri 3D imprimate de producătorul Hands Boodt Mannequins. Șmecheria asta a dat impresia de plutire, și nu vreun bug sau Bidi babidi bum. Rochiile au fost accesorizate cu stiletto Louboutin din plasă încrustată și satin, iar modelele au avut coafuri specifice anilor `80.
Desigur, vei spune că asemenea apariții nu pot fi adoptate cu ușurință nici măcar la un bal mascat. Îmbrăcate în corsete nude și cu rochiile în pantă nu s-ar afișa multe doamne și domnișoare. Ce a vrut să spună artistul? e întrebarea firească ce ne macină pe toți. Poate că, uneori, artistul vrea să spună exact ceea ce se vede, însă noi, fraierii, ne tocim sinapsele în căutarea unei profunzimi asunse. Abordarea plină de umor, specifică designerilor olandezi Viktor Horsting și Rolf Snoeren, s-a concretizat de această dată într-un manifest împotriva gravitației și al haute couture-ului. “Este o interpretare absurdă a imaginii stereotipe specifice rochiei couture de bal”, a explicat Rolf, pentru reporterii Vogue, în culisele showului, “pe care am reinterpretat-o pentru secolul 21”, a completat Viktor.
Când credeai că rochiile plutitoare sunt apogeul creativității, casa de modă Viktor & Rolf a venit cu altă găselniță, luna trecută, la ediția de toamnă – iarnă Paris Haute Couture Fashion Week. Embodiment e colecția îndrăzneață care a stârnit rumoare de această dată. Practic e o retrospectivă comprimată în costume de baie, prin intermediul căreia sunt celebrați cei 30 de ani de activitate.
Viktor și Rolf s-au reinterpretat astfel pe ei înșiși, în stilul specific, cu umor și obsesie pentru metaforizarea conceptuală a unor realităţi sociale. Așadar, acești pamfletari cu stil au prezentat o paradă de lenjerie intimă/body-uri/costume de baie reprezentative pentru colecțiile anterioare. Astfel, ne sar în ochi elementele prin care, probabil, o să-i ținem minte pentru totdeauna: umerii ridicați deasupra gâtului, lozincile scrise cu litere supradimensionate, panglicile, detaliile florale etc. Nu putea să lipsească, desigur, costumul de baie plutitor.
Surprinzător sau nu, cireașa de pe tort nu a fost modelul îmbrăcat în smoking cu papion, ci mai degrabă modelele cărora le-au fost încorporate în ținute niște manechine masculine fără cap, mâini și picioare. Accesoriile inedite, înfășurate în jurul umerilor și al taliei, nu prea lasă loc de interpretări. Avem, așadar, o duduie îmbrăcată într-un body de satin care plimbă cu calul o momâie la patru ace, de o alta stă momâia agățată ca un copil răzgâiat care nu vrea să mai meargă pe jos, una tărăște manechinul după ea, încă una cară povara în cârcă, iar o alta duce în spate ceea ce par a fi reprezentările a trei bărbați.
Redactorii de la Vogue care au avut privilegiul să fie prezenți la eveniment au încărcat pe contul de Instagram al publicației un video cu câteva dintre ținutele Viktor & Rolf. Cum era de așteptat, ținutele au stârnit numeroase reacții, unele bune, altele mai puțin bune. Iată câteva dintre comentariile internauților:
“Există o linie fină între creativitatea în modă și prostie. Asta nu e modă.”
“Ridicol!!! De ce să umilești modelele și clienții așa!! Fashionista și clientul de azi sunt mai conștienți de ceea ce spune un brand… Asta este o prostie.”
“Cine ar purta așa ceva?”
“Pe bune?”
“(…)Majoritatea oamenilor nu realizează că se spune o poveste pe podium.”
“Clovni”
“(…)Acesta este un spectacol foarte frumos, cu un mesaj bun. Folosiți-vă creierul!”
“Desigur, aceste ținute nu sunt făcute pentru a fi purtate în fiecare zi. Acestea sunt concepute pentru a exprima ceva. Pentru a avea un impact. (…) Această prezentare de modă nu este pentru a promova ținutele, ci pentru a promova ceea ce artistul încearcă să spună. Încercați să aveți o minte deschisă când vine vorba de artă”.
Până la urmă, dacă un produs artistic nu stârnește controverse, mai putem spune că are vreo valoare?
Sursă imagine reprezentativă: viktor-rolf.com
Fiecare intelege diferit conceptul de moda si stil personal. Unii prefera sa aiba un astfel de stil nonxonformist, insa altii prefera sa ramana la stilul clasic.
Eu cred ca asa cum actorii, ziaristii, oamenii politici sau protestatarii de meserie au dreptul sa isi exprime opiniile despre societate prin ceea ce fac, la fel si designerii, mai ales unii care se bucura de celebritate si la care lumea se uita cu invidie dar si cu admiratie deopotriva, pot sa exprime hibele acestei societati prin arta lor.
Imi place moda însă unele stiluri nu sunt pentru mine. 😁
Nu sunt adepta trendurilor. Consider că fiecare din noi are un stil, iar clasicul rămâne întotdeauna alegerea cea mai buna
Admir persoanele care au curaj si se imbraca diferit, dar cu gust. Mi-am dat seama ca eu nu sunt adepta incercarilor si nici nu ma imbrac dupa ultimele tendinte. Cu toate astea consider ca trebuie sa ma simt bine in pielea mea